Blog

Koristi cikle na zdravlje čovjeka – riznica hranjivih tvari i moćnih nitrata

Nenad Bratković
magistar nutricionizma,
univ.mag.fitofarmacije i dijetoterapije

Cikla je u posljednjih nekoliko godina predmet brojnih znanstvenih istraživanja. I dok je usmenom predajom tradicionalne narodne medicine bilo poznato da je ovo korjenasto povrće slatkastog okusa doista posebno te omogućava prednosti za zdravlje (anemija, kod pacijenata s karcinomom, kod srčanih bolesnika), ti se podaci nisu mogli objektivizirati sve do pojave prvih znanstvenih studija i objektivnih analiza o koristi primjene cikle.

Biološka aktivnost i korisnost sastojaka cikle za zdravlje doista je vrlo intrigantna. Kako god da se uzme u obzir područje njezine primjene: bilo za sprečavanje bolesti, kao podršku zdravlju ili pak kao sastavni dio suvremene sportske prehrane, brojne su koristi njezine primjene.

Osim što je riječ o prirodnoj biljnoj namirnici, cikla se može svrstati i u kategoriju funkcionalne hrane – hrane i prehrambenih proizvoda za koju se smatra kako iskazuje određene povoljne fiziološke učinke na zdravlje čovjeka.

Koje su hranjive vrijednosti cikle?

Cikla je namirnica niske energetske vrijednosti, oko 88 kcal na 200 grama, pri čemu dominira sadržaj ugljikohidrata te 4 grama vlakana. Važnije od toga je da je cikla izvor nekoliko važnih mikronutrijenata, a neke koje valja istaknuti su:

  • Folati, kojih 200 grama cikle osigura do 40% dnevno preporučene količine. Folati su između ostalog iznimno važni u trudnoći i sprječavanju teških deformacija rascjepa kralježnice
  • Magnezij i kalij, dva izuzetno važna elektrolita tj. mineralne tvari ključne za zdravlje srca, kod kojih 250 grama cikle osigurava 15% odnosno 23% dnevno preporučenog unosa
  • Željezo, a u 250 grama cikle može se namaknuti 1/10 dnevno preporučene količine željeza

Što je onda tako posebno u cikli?

Osim samih makro i mikronutrijenata, dakle „klasičnih“ hranjivih tvari cikla odskače po sastavu dva vrlo važna spoja, odnosno skupine spojeva:

  • nitrata
  • betalaina

Cikla je odličan izvor nitrata. Nitrati iz prehrane služe kao supstrati, tvari iz kojeg nastaje dušični oksid (NO). Niska bioraspoloživost odnosno dostupnost te funkcionalnost ovog dušičnog spoja zabilježena je kod osoba s povišenim krvnim tlakom (hipertenzijom) i narušenom funkcijom endotela. U probavnom se sustavu nakon unosa namirnica bogatima nitrata (cikla, špinat) potom pretvaraju u dušični oksid. Nastali dušični oksid omogućava opuštanje endotela krvnih žila i samim time pad krvnog tlaka.

Cikla je nadalje izvanredan izvor biljnog pigmenta, fitokemikalije betalaina te srodnih biljnih pigmenata poput betanina kojima cikla duguje specifičnu zagasito crvenu boju. Zahvaljujući jarkim pigmentima, cikla služi u prehrambenoj industriji kao prirodno bojilo s oznakom E162.

Betalaini i srodni spojevi djeluju antioksidativno i protuupalno. Oksidativni stres i oštećenja nastala njegovim prekomjernim djelovanjem na razini staničnih membrana i DNA smatraju se jednim od mogućih uzroka degenerativnih upalnih bolesti današnjice, a ove tvari mogu in vitro smanjiti oksidativnu štetu.  U kliničkoj placebo kontroliranoj studiji iz 2019. godine 48 muškaraca podijeljenih u skupine između ostalog su dobivali i preparat betalaina iz cikle. U usporedbi s drugim intervencijama, betalaini iz cikle su dodatno snizili i sistolički i dijastolički krvni tlak, a također su značajno smanjili koncentraciju homocisteina, glukoze i lipida.

Visoka koncentracija nitrata ima posve konkretan učinak na snižavanje povišenih vrijednosti krvnog tlaka (4-10 mm Hg (žive) u razdoblju od nekoliko sati) pri čemu je učinak izraženiji na sistolični tlak (kada se srce steže). Povišeni krvni tlak se naziva i „tihim ubojicom“. Stoga bi strategija snižavanja vrijednosti krvnog tlaka mogla dovesti do smanjenog broja srčanog zastoja i moždanog udara. No, nije dovoljno popiti sok od cikle jednom i smatrati kako je nakon toga učinak zajamčen. Povoljan učinak traje do 6 sati, a čini se kako bi se konkretni učinci na hipertenziju mogli dogoditi pod uvjetima stalne konzumacije. 

Treba li konzumirati sirovu ili termički obrađenu ciklu?

Kada postoji opcija da se cikla uopće ne jede, svaki je izbor odličan i preporučuje se da se jede makar i kuhana cikla. No, usporedba djelovanja pokazala je da je prehrambeni unos sirove cikle bolji nego kuhane cikle.

Suplementacija sokom od cikle bogatim nitratima doprinijela je boljoj kardiovaskularnoj i kognitivnoj funkciji kod mlađe odrasle populacije, ali i kod starijih pojedinaca, potvrdila je klinička studija objavljena u čuvenom znanstvenom časopisu Nutrients, a provedena u Novom Zelandu. Uz to, bio je zabilježen povoljniji učinak na snižavanje dijastoličkog krvnog tlaka kod starijih osoba, nego kod mlađih ispitanika.

Zaključak

Cikla je sjajan izvor nitrata u prehrani, tvari koje imaju potencijal doprinosa smanjenju krvnog tlaka i cjelokupnog zdravlja krvožilnog sustava, ali i zdravlja mozga te kognitivnog zdravlja. Iako je učinak unosa cikle vidljiv već nakon jednog uzimanja, za konkretne i mjerljive učinke na parametre zudravlja potrebno je kontinuirano koristiti prirodne pripravke cikle bogate nitratima i spomenutim betalainima.

U konačnici, ako bismo mogli sažeti neke od koristi djelovanja cikle na zdravlje, onda bi to bili:

  • podržava optimalno zdravlje srca i krvnih žila
  • konkretno doprinosi smanjenju vrijednosti povišenog krvnog tlaka
  • podržava povoljan status željeza u krvi
  • podržava kognitivno zdravlje i protok cirkulacije u mozak kod starijih osoba

Cikla kao cjelovita namirnica u složenosti svoga sastava sasvim sigurno ima i drugih potencijala primjene. Buduće znanstvene studije sasvim će sigurno ukazivati i na ostale mogućnosti primjene ove sjajne namirnice i funkcionalne hrane u svakodnevnoj prehrani i suplementaciji.

Rahimi P, Mesbah-Namin SA , Ostadrahimi A , Abedimanesh S , Separham A , Asghary Jafarabadi M . Effects of betalains on atherogenic risk factors in patients with atherosclerotic cardiovascular disease. Food Funct. 2019 Dec 11;10(12):8286-8297

Stanaway L, Rutherfurd-Markwick K, Page R, Wong M, Jirangrat W, Teh KH, Ali A. Acute Supplementation with Nitrate-Rich Beetroot Juice Causes a Greater Increase in Plasma Nitrite and Reduction in Blood Pressure of Older Compared to Younger Adults. Nutrients. 2019;11(7)

Siervo M, Lara J, Ogbonmwan I, Mathers JC. Inorganic nitrate and beetroot juice supplementation reduces blood pressure in adults: a systematic review and meta-analysis.  J Nutr. 2013;143(6):818-26

Nema proizvoda u košarici!
0